Askrike Segelsällskap
Askrike segelsällskap är en ideell förening som bygger på medlemmarnas engagemang och aktiva
medverkan. Dessa ordningsföreskrifter finns för att verksamheten ska fungera väl och undvika
skador på person och egendom. Som framgår av § 3 i segelsällskapets stadgar kan underlåtenhet
att inte följa ordningsföreskrifterna vara skäl för uteslutning ur segelsällskapet.
Inom området finns tre stationer för avfall: miljöstationen, containern för grovsopor och soptunnan
för hushållssopor. Det är viktigt att vi sorterar avfallet och slänger det på rätt ställe och i rätt kärl.
Avfall får inte placeras framför stationerna om dessa är fulla.
Miljöfarligt avfall läggs i olika kärl i den blå miljöstationen vid grinden. Separata behållare finns för:
- Spillolja
- Olje- och bränslefilter
- Lösningsmedel och färgrester. Detta gäller bara rester. Tomma burkar och flaskor samt
gamla penslar, roller, färgtråg och liknande ska läggas i containern för grovsopor.
- Oljedukar, oljedränkta trasor och liknande.
- Aerosoler/sprejburkar. Skjuter man upp taket på skåpet kan man öppna utrymmet för
dessa.
- Småbatterier läggs i den röda behållaren på utsidan av skåpet.
Stationen töms bara vid behov.
Allt övrigt miljöfarligt avfall, som det inte finns speciella kärl för i miljöstationen, ska medlem
själv transportera bort från varvsområdet. Hit hör exempelvis båt- och bilbatterier, som ska
lämnas på bensinstation eller till kommunens återvinningsstation i Stockby, se Lidingö stads
hemsida www.lidingo.se för mer information.
Icke miljöfarligt avfall läggs i den blå containern vid grinden. Containern är bara avsedd för
båtgrovsopor, inte för sopor från vindsröjning eller garagestädning. Skrymmande föremål såsom
presenningar och kartonger ska vikas ihop och plattas till och gamla bockar etc. ska slås isär
innan de slängs för att ta så lite plats som möjligt. Matrester får inte slängas i containern.
Containern töms bara vid behov.
Hushållssopor, matrester och dylikt läggs i den gröna soptunnan vid grinden. Ställ aldrig soppåsar
framför soptunnan om den råkar vara full utan ta med dem hem. Matsopor drar till sig fåglar och
råttor som snabbt sprider ut innehållet i påsarna.
Soptunnan töms varje onsdag från mitten av maj till mitten av oktober.
Båtägaren ska ha en försäkring som täcker alla skador som kan uppkomma på person och
utrustning och ska innefattar ansvarsförsäkring, olycksfall, haveri, brand och sliprisk.
Segelsällskapet ansvarar inte för skador som vållats person eller privat egendom.
Ankarförtöjning är inte tillåten i hamnen.
Kajen vid mastkranen och den fasta kranen får bara användas för tillfällig förtöjning. Hamnkapten
kan ge dispens.
Alla förtöjningstampar ska tas bort efter vinterupptagningen.
Alla båtar ska ha dubbla förtöjningstampar både till kajen och till bojen. Landförtöjningen ska ha
ryckdämpare på båda tamparna.
Alla båtar ska ha minst tre fendrar på varje sida mot båtgranne.
Segelsällskapet äger och ansvarar för underhållet av bojar.
Det är inte tillåtet att fästa en lina mellan bojsten och kaj vintertid.
Segelsällskapet äger och ansvarar för underhållet av Y-bommarna på pontonerna.
Medlem är välkommen att använda klubbhuset för rekreation. Den som nyttjar köket ska diska
och torka av spisen efter användning samt inte låta mat ligga kvar i kylskåpet.
Toaletter och dusch finns i klubbhuset
Finns på bortre plan och kan användas av medlem med sällskap.
Anvisningar och föreskrifter för användande finns anslagna på och i bastun.
Onsdagen är avsedd endast för damer.
Varvschefen gör en lista med fördelning av platserna i mastskjulet.
Medlem får endast förvara mast och bom i mastskjulet. Dessa ska vara tydligt märkta med
ägarens namn och telefonnummer där ägaren kan nås. Spridare och övriga utstående delar ska
vara borttagna från masten.
Övrig förvaring i mastskjulet är Segelsällskapets material för upptagning, sjösättning, snöskottning
och städning.
Yttre verkstaden är alltid tillgänglig men får inte användas som förråd för medlems verktyg och
material.
Stora verkstaden får användas av medlem efter överenskommelse med varvschefen.
Heta arbeten, exempelvis med varmluftpistol, kapmaskin, öppen eld etc. får ej utföras i yttre eller stora verkstaden.
För varje upptagnings- och sjösättningslag utser varvschefen en slipbas, som leder arbetet och
ansvarar för att båtarna hanteras på ett säkert sätt. Vid upptagning och sjösättning med mobilkran
dirigerar slipbasen kranen och ser till att lyftbanden säkras vid behov. Maximal last för mobil-
kranen är 7 ton.
Varvschefen utser också en behörig kranskötare. Endast kranskötaren får sköta klubbens fasta
kran. Kranskötaren dirigerar kranen och ser till att lyftbanden säkras vid behov.
Båtägaren har dock det yttersta ansvaret för att lyftbanden både placeras rätt och på ett säkert
sätt innan båten lyfts. Båtägaren ansvarar också för att pallning och stöttning är rätt och säkert
gjord.
Båtägaren ska delta i upptagnings- och sjösättningsarbetet tillsammans med resten av laget
under hela arbetspasset. Om man inte själv kan deltaga måste man skicka en kompetent
ersättare, i annat fall debiteras en särskild frånvaroavgift. Slipbasen gör upprop och rapporterar
båtägare som inte deltagit i arbetet.
Varvschefen gör en upptagningslista, som senast första veckan i september läggs ut på hemsidan och anslås i klubbhuset. Upptagning vid annan tidpunkt måste godkännas av varvschefen men kräver dock alltid arbetsinsats vid lagets ordinarie upptagning enligt upptagningslistan.
Minst en vecka innan en nytillkommen båt ska tas upp måste båtägaren kontakta varvschefen och visa upp hur och med vad båten ska pallas upp och stöttas. Varvschefen ska godkänna detta innan upptagning får ske.
Slipbasen har rätt att avbryta uppställningen av en båt om slipbasen anser att bockar eller stöttor är av dålig kvalité eller på annat sätt inte är säkra.
Av- och påmastning ska vara väl förberedd så att mastkranen och platsen vid kranen inte
blockeras under onödigt lång tid.
Varvschefen gör en upptagningslista, som senast 1 september läggs ut på hemsidan och anslås i
klubbhuset. Upptagning vid annan tidpunkt måste godkännas av varvschefen men kräver dock
alltid arbetsinsats vid lagets ordinarie upptagning enligt upptagningslistan.
Minst en vecka innan en nytillkommen båt ska tas upp måste båtägaren kontakta varvschefen och
visa upp hur och med vad båten ska pallas upp och stöttas. Varvschefen ska godkänna detta
innan upptagning får ske.
Slipbasen har rätt att avbryta uppställningen av en båt om slipbasen anser att bockar eller stöttor
är av dålig kvalité eller på annat sätt inte är säkra.
Segelbåtar bör i första hand använda stöttor typ Seaquip eller motsvarande, som ska säkras med
spännband eller kätting.
Motorbåtar ska ha bockar av aluminium, stål eller trä i rätt dimension som passar båttypen.
Bockar och kölpallningar ska vara kraftiga och tåla ovarsam behandling under flera år.
Kölpallningar ska vara ihopspikade till ett stycke och fixerade.
Eventuella vaggor/vagnar skall vara lätthanterliga, demonterbara samt godkända av varvschef
Alla båtar ska täckas på vintern. Täckningen ska klara hård vind och får inte sticka ut över
grannens båt.
Senast en vecka efter upptagningen ska båtägare som inte hunnit täcka sina båtar lägga sitt
täckningsmaterial vid eller under båten så att hamnområdet kan städas. Täckningsmaterialet ska
vara märkt med ägarens namn och telefonnummer där ägaren kan nås.
Varvschefen anvisas plats för vinterliggning i sjön. Vinterliggning ska ske i fritt vatten och inte
genom infrysning i isen. Strömvirvlare ska användas för att hålla isfritt och bordsgenomföringar
ska frostsäkras, exempelvis med glykol.
Båtägaren skall ha en försäkring som täcker vinterliggning i sjön.
Om el används skall den vara inkopplad via av klubben tillhandahållen elmätare.
Elförbrukningen debiteras båtägaren.
För portabel elmätare tar klubben ut en depositionavgift
Varvschefen gör en sjösättningslista, som senast 1 april läggs ut på hemsidan och anslås i
klubbhuset. Sjösättning vid annan tidpunkt måste godkännas av varvschefen men kräver dock
alltid arbetsinsats vid lagets ordinarie sjösättning enligt upptagningslistan.
Dagen före sjösättningen ska båten vara avtäckt och helt klar för sjösättning.
Efter sjösättningen ska båtägaren städa sin uppställningsplats och lägga allt uppställnings- och
täckningsmaterial på anvisad plats. Stöttor, bockar, pallning och täckningsmaterial, som förvaras
inom varvsområdet, ska vara märkta med ägarens namn och telefonnummer där ägaren kan nås.
Omärkt eller felmärkt material tillfaller klubben.
Alla båtar på land, även under vinteruppställning, ska vara märkta med ägarens namn och
telefonnummer där ägaren kan nås.
Efter tillstånd av varvschefen får en båt vid särskilt starka skäl, såsom pågående aktiv renovering
av en äldre båt, stå kvar inom varvsområdet under en tid av högst två år. Båtägaren ska redovisa
en tidplan för renoveringen och ett avtal mellan medlemmen och segelsällskapet ska upprättas.
Jollar på land ska vara förankrade mot storm och högvatten. Jollarna får inte blockera
träbryggorna eller körvägen på piren. Efter vinterupptagningen ska alla jollar flyttas från pontoner
och bryggor.
Medlem som har vinter- eller sommarplats på land får förvara sin båttrailer eller vagn inom
varvsområdet efter tillstånd av varvschefen. Trailers och vagnar ska vara märkta med ägarens
namn och telefonnummer där ägaren kan nås. Samtliga trailers och vagnar ska flyttas från den
östra uppläggningsplanen senast 15 september.
Medlem som byter eller säljer sin båt ska snarast och senast inom två veckor anmäla detta till
hamnkaptenen eller varvschefen.
Medlem kan tilldelas högst två vinterplatser och två sommarplatser.
Medlem som önskar behålla sin vinterplats på land eller i sjön ska betala sin vinterplatsavgift
senast 15 augusti.
Medlem som önskar ny vinterplats på land eller i sjön ska anmäla detta skriftligt till varvschefen
senast 15 augusti.
Varvschefen gör följande prioritering vid tilldelning av ny vinterplats på land.
1. Medlem med kontinuerligt medlemskap och som tidigare haft vinterplats.
2. Medlem som har sommarplats efter tid med sommarplats.
Medlem som önskar behålla sin sommarplats i sjön ska betala sin sommarplatsavgift
senast 15 februari.
Medlem som önskar ny sommarplats i sjön eller på land ska anmäla detta skriftligt till
hamnkaptenen och till varvschef för sommarplats på land senast 15 februari.
Hamnkaptenen gör följande prioritering vid tilldelning av ny sommarplats i sjön:
1. Medlem med sommarplats som behöver större eller mindre båtplats p.g.a. byte av båt.
2. Medlem med kontinuerligt medlemskap och som tidigare haft sommarplats.
3. Medlem som står i Lidingö båtkö, efter turordning.
Plats kan också tilldelas mindre båtar vid jollebryggan och båtar som förvaras på trailer inom östra
delen av varvsområdet.
Tillfällig utlåning av sommarplats får
endast ske till annan medlem efter tillstånd från hamnkaptenen eller varvschefen.
Sommarplats får inte hyras ut i andra hand. Sommarplats som missbrukas återgår automatiskt till
klubben.
Sommarplats som inte används
under en säsong av i klubben registrerad båt
återgår automatiskt till klubben. Om anmälan om detta görs före
20 juni återfås halva avgiften, annars återbetalas ingen del.
Båtägare som har vinter- eller sommarplats ska utföra gemensamt arbete på klubbens område
och anläggningar. Tidpunkten för dessa arbetsdagar anslås på klubbens anslagstavla samt på
hemsidan.
Minderåriga barn får inte vistas inom varvsområdet utan tillsyn av vuxen.
Bilkörning inom varvsområdet ska göras i låg fart så att man inte skadar någon eller river upp
damm.
Det är inte tillåtet att köra bil eller parkera Inom varvsområdet under sjösättning och upptagning.
Parkering under sommarsäsong sker på av varvschefen anvisad plats.
Laddning av batteridrivna fordon är ej tillåtet.
Bommen på piren och grindarna in till varvsområdet ska alltid hållas stängda och låsta, även då
man bara gör ett kortare besök.
El får endast användas tillfälligt för belysning, batteriladdning och för arbete med båten.
Anslutning av elkabel utan tillsyn får bara ske för laddning av batterier.
Vid anslutning av elkabel utan tillsyn för laddning av batterier skall kabeln vara märkt med
startdatum och kontaktuppgifter till båtägaren.
Kontinuerlig anslutning får endast ske efter tillstånd från hamnkapten alt. varvschef.
Båt som tillhör medlem ska föra sällskapets standert eller vimpel. Standert förs på sejnfall under
styrbords spridare. Vimpel förs i stortoppen på segelbåt eller på gösstake på motorbåt. Segeljolle,
roddbåt eller motsvarande bör ha dekal.
Medlem får inte bedriva kommersiell verksamhet inom klubbens område.
Klubbens fasta kran på land får användas av särskild utsedd kranskötare
Kranen får inte användas för större lyft än 3,7 ton med oket monterat. För båtar med lyftöggla där
ok inte används gäller maximalt 4 ton.
Vid lyft under säsong för underhåll skall båten pallas av på ett säkert sätt.
Arbete under hängande last får ej ske.
Kärror och vagnar ska ställas tillbaka på den uppmärkta platsen vid grinden till varvsområdet så
att andra medlemmar lätt kan hitta dem.
Vid alla former av svetsning eller andra heta arbeten ska Brandskyddsföreningens säkerhetsregler
för heta arbeten följas, vilket bl.a. innebär krav på brandvakt minst en timme efter att arbetet har
avslutats.
Sker med tillfredställelse till: indendent@askrike.se